Ószövetségi messianisztikus mozgalmak, dátumok I. (Jacob Querido)
Ebben a topicban igyekszem feltárni az elmúlt, közel két évezred folyamán kibontakozott ószövetségi messiásváró mozgalmak, illetve előrejelzések kozmikus háttereit.
Az Ószövetségre épülő vallások nem térítő vallások, ellentétben az Újszövetségre és a Koránra épült vallásokkal, melyeket a világ népeivel igyekeztek az érdekeltek elfogadtatni, hol békés úton, hol pedig tűzzel-vassal...:
Az Ószövetségi messianisztikus elképzelések a benne hívők megváltását helyezik kilátásba, amit nem spirituális értelemben kell felfogni, hanem kifejezetten a földi realitás szintjén.
Az 1949-ben, Izraelben (Sde Eliyahu-ban) született, a Hebrew University of Jerusalem professzora, Israel Jacob Yuval részben az alábbiakban látja a megváltás lényegét:
http://books.google.de/books?id=20toQVa ... &q&f=false
Israel Yuval: Zwei Völker in deinem Leib: Gegenseitige Wahrnehmung von Juden und Christen in Spätantike und Mittelalter
Band 4 von Jüdische Religion, Geschichte und Kultur (2007) ISBN 3525569939, 9783525569931
(S. 257) Jüdische Hoffnung, christliche Furcht
Jakob und Esau, das typologische Brüderpaar, mit dem unsere Betrachtungen eingesetzt haben, werden wir gegen deren Ende wieder antreffen, diesmal in ihrem mittelalterlichen Gewand, worin sich das Gegenüber von Exil und Erlösung, von Knechtschaft und Freiheit äußert. Die jüdische Deutung des Schriftverses von dem Älteren, der dem Jüngeren dienen solle (vgl. Gen 25,23), schuf die Erwartung einer Umkehrung der Weltordnung, wonach das Christentum aus der herrschenden Religion zur untergeordneten werden würde.
Az Bibliában pontosan le van fektetve, hogy mi tulajdonképpen a betervezett megváltásnak a lényege (pl.: Ézsaiás 2,1-4; 9,1-6; 11,1-12; 49,23; 49,26; 60,1-16; 61,5-6; 63,1-4; 66,10-13; Zsoltárok 2,1-9; Mikeás 4,1-4; 5,1-14; Jeremiás 23,5-8; Jóel 4,1-2; Jelenések könyve 2,26-27; Pál levele a zsidókhoz 4,9; 6,9; 6,13; 6,17; stb.).
Az Ószövetségben hívők már közel 2000 éve a messianisztikus elképzeléseik megvalósulására áhítoztak, így nem csoda, hogy több messianisztikus mozgalom is fellépett ezalatt az idő alatt...
A lubavicsi rebbe, Menachem Mendel Schneerson 1951-ben azt hangoztatta, hogy "Ez a nemzedék lesz a száműzetés utolsó nemzedéke és a megváltás első nemzedéke", tehát az ószövetségi megváltás realizálását napjainkra tette nem alap nélkül:
http://www.zsido.com/konyvek/zsido_tudo ... a_fenyeben
http://www.zsido.com/konyvek/zsido_tudo ... _megvaltas
http://judaizmus.blogspot.com/2010/11/s ... -elet.html
http://zsido.pontez.hu/konyvek/tartalmas_elet/3/729 (már nem lehet elérni)
http://www.zsido.com/szoveg/a_rebbe_filozofiaja/46
http://regi.zsido.com/rebbe/rebbe1.htm (már nem lehet elérni)
35. SZÁM - 1998. augusztus/5758 Elul -
Fény az alagút végén
Megváltás
- Az értelmes élet titka -
A végső megváltás nem a távoli jövő álma, hanem közeli valóság.
(A Rebbe)
Amikor 1951-ben a Rebbe átvette a lubavicsi mozgalom vezetését, kijelentette, hogy az emberi történelem végtelen folyama végre meghozta gyümölcsét.
Ez a nemzedék lesz a száműzetés utolsó nemzedéke és a megváltás első nemzedéke - mondta - a személyes és az egyetemes megváltásé, amely a társadalom tökéletesedéséhez és egy olyan világ megvalósulásához vezet, melyet megtölt az Örökkévaló ismerete. Most már minden rajtunk múlik.
http://www.zsido.hu/vallas/messias.htm
Messiás-hitünkrõl
„Várják, mint zsidók a Messiást” — a jól ismert magyar szólásmondás is jelzi, mennyire hozzátartozik a hagyományos zsidó eszmevilághoz a messiásvárás gondolata. A zsidó vallás és néphit egyik fontos kulcsszava a héber masíahból ered, ennek görög tükörfordítása a khrüsztosz, magyarosan a krisztus szó. Ennek eredeti jelentése felkent értelemmel bír: az ókori Izraelben ugyanis a királyt és a fõpapot nem koronázták, hanem haját és szakállát illatos olajjal kenték fel. A messiás eredetileg Izrael jogos (törvényesen felkent) királyát jelentette, aki Dávid házából („Jisáj törzsökébõl”) származik.
A zsidóság messiáshite azonban mindmáig megõrizte a Szentírás eredeti, „az idõk végén”, ám itt, a való világban bekövetkezõ megváltás-gondolatát: Isten — a próféták tanításai szerint — az idõk végén egybegyûjti majd Izrael szétszórtjait a világ négy tájáról, elviszi õket az õsi földre, és újra felépül a jeruzsálemi Szentély.
Messiáshitünk aktív cselekvésre késztet: nem csupán várnunk kell õt, de eljöveteléért erõnkhöz képest mindent meg is kell tennünk.
Raj Tamás
Az ószövetségi messiás eljövetelének a mindenki által érezhető, gyakorlati ismérvei pl.:
http://www.zsido.com/konyvek/mozes_ot_k ... en/nicavim
http://regi.zsido.com/books/mozes/51nicavim.htm
NAFTALI KRAUS: Mózes öt könyve
"Nicávim
A megváltás üteme és módozatai
Mózes, amikor az idők végét említi, valójában a messiási időről szól, amikor majd a zsidók megtérnek és visszatérnek országukba - a zsidóságukhoz. "Teljes szívvel és teljes lélekkel" mondja, de azt nem, hogy "minden erőddel", vagyis anyagi lehetőségeiddel (ahogy ez a "Smá Jiszráél" imában van). Ugyanis a Talmud azt állítja, hogy "Dávid fia (a Messiás) mindaddig nem jön, míg a garas ki nem fogy a zsebből", azaz mindenki koldusszegény nem lesz.
http://judaizmus.blogspot.com/2009/09/z ... ept-8.html
http://judaizmus.wordpress.com/category ... d/page/19/
Naftali Kraus
ZSIDÓ VILÁGHIRADÓ SZEPT. 8
Közzététel ideje: szeptember 8, 2009 at 10:12 de.
http://www.or-zse.hu/kraus/naft190.htm (már nem lehet elérni)
Országos Rabbiképző Zsidó Egyetem
"A MESSIÁS JÖVETELE ELŐTT A VILÁGGAZDASÁG ÖSSZEOMLIK"
A natanjai Cánz-Klajzenburgi haszid közösségben idézik az alapitó rebbe, a kolozsvári Jekutiél Jehuda Halberstamm rabbi-rebbe, mondását, mi szerint egyik jele annak hogy a "Messiás már úton van és közeledik", a nagy krizis lesz, ami a világgazdaságát körülveszi.
http://www.zsido.com/blog/milyen_lesz_a ... sias/10/43
http://regi.zsido.com/zstsz09/01hetlevelezo.htm
Milyen lesz a zsidó Messiás
Mit hoz a jövő?
A nagy orosz álijá után nincs kizárva, hogy az amerikai zsidók helyzete is elég kényelmetlenné válik, s ez őket is kivándorlásra készteti, hiszen egyre jobban tönkremennek a nagyvárosok, amelyekben a zsidók többsége él és dolgozik. Ilyen módon különösebb csinnadratta nélkül megtörténhet a szétszóratásban élők egybegyűjtése.
Így írja Maimonidész [31] : „Ha megjelenik egy király Dávid házából, aki a Tóra nagy tudósa, aki betartja a parancsolatokat az Írott és Szóbeli Tan szerint, ahogy előde, Dávid tette, aki ráveszi egész Izraelt, hogy a Tóra útját járja kiköszörüli a Tórán esett csorbákat, és megvívja Isten háborúit, azt nagy bizonyossággal vélhetjük Messiásnak. Ha a fentiekben sikerrel járás legyőzi a körülette lévő népeket, felépíti a Szentélyt a helyén, és összegyűjti Izrael szétszórtjait, akkor biztosan ő a Messiás.”
http://www.hetek.hu/hit_es_ertekek/200705/messias_vita
2007. 05. 25. (XI/21)
Messiás-vita
A csodarabbi titkos pünkösdi hagyatéka
Kaduri azt állította, hogy 2003-ban személyesen találkozott a már most Izraelben élő messiással, és közeli rokonainak a következőket mondta el róla: „Nem mondja magáról, hogy »én vagyok a Messiás, adjátok át nekem a vezetést«, sokkal inkább a nép fogja rávenni arra, hogy vezesse őket, miután bizonyos jelek meggyőzik őket arról, hogy ő a Messiás.”
Kaduri rabbi halála előtt azt is kifejtette, hogy a Messiás közeli eljövetele „megmenti Jeruzsálemet az iszlámtól és a kereszténységtől, amelyek el akarják venni a várost a zsidó nemzettől – de ez nem fog nekik sikerülni, és egymás ellen fognak harcolni”. Kaduri eme utolsó állítása nyomán egyes keresztény kritikusai felvetették, vajon nem egy „hamis Krisztusról” beszélt-e a rabbi, akinek eljövetele megelőzi majd Jézus Krisztus visszajövetelét. „Sok jó ember számára nehéz megérteni a Messiás személyét” – írta Kaduri.
http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/97471
Published: 01/29/06, 1:46 PM
Over 300,000 at Funeral of World´s Senior Kabbalist Rabbi
The rabbi's closest followers say that Rabbi Kaduri told them he met the Messiah on Cheshvan 9, 5764 (Nov. 4, 2003). He reportedly said that the Messiah is not promoting himself, and that a study of his [Rabbi Kaduri's] words in recent months would provide hints of his identity.
"He is not saying, 'I am the Mashiach, give me the leadership.' Rather the nation is pushing him to lead them, after they find [in my words] signs showing that he has the status of Mashiach." So said Rabbi Kaduri to one of his close relatives.
Rabbi Kaduri was also quoted of late as saying that the imminent arrival of the Mashiach will "save Jerusalem from Islam and Christianity that wish to take Jerusalem from the Jewish Nation - but they will not succeed, and they will fight each other."
http://lexikon.katolikus.hu/R/rabbinizmus.html
rabbinizmus, rabbik hagyománya: A korai zsidóság messiásvárásában jellegzetes, hogy a Messiás föllépése előtt a rossz elhatalmasodik. A ~ elképzelése szerint a messiási időnek nemcsak az üldözés és a bűn elhatalmasodása lesz a hírnöke, hanem a világ népei is fölkelnek egy végső harcra Izrael ellen. E gondolat már Hénok 56. és 4Ezdr 13. f-ében föltűnik.
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/0047.html
http://mek.niif.hu/04000/04093/html/szocikk/10165.htm
Magyar Zsidó Lexikon (1929)
Antikrisztus
Az egész A.-gondolat csupán a rabbinikus eschatológia segélyével érthető meg. A Szanhedrin-traktátus (98a) szerint a Messiás addig nem fog megjelenni, amíg az egész világ vagy «teljesen igazságos» vagy «egészen gonosz» nem lesz.
A makkabeus korban, mikor legnagyobb volt a szakadék zsidók és pogányok között, alakult ki talán a Dániel könyvében lefektetett történetfilozófia hatása alatt a zsidóknál az a magasztos eszme, amely most már nem csupán Izrael üdvözülését, hanem az egész világ megváltását remélte s ebben látta az emberi történelem végcélját (l. Messiás); az egyetemes megváltás azonban csak akkor következhet be és Isten királyságának eljövetele csak akkor várható, ha a világ, mely Istennel szemben ellenséges, egészen és végképpen megromlik - Ez a küzdelem a Sátán és Isten küzdelme, vagyis a Sátán népeinek és az Isten népeinek küzdelme, tehát a pogányoké és Izráelé.
http://www.adventista.hu/egwhite/honlap/nk/19.htm
Ellen G. White írásai - A nagy küzdelem
Amikor a Megváltó figyelmeztette követőit visszatérésének jeleire, megjövendölte, hogy a második advent küszöbén milyen nagy lesz az erkölcstelenség. Megismétlődnek a Noé korabeli dolgok, a világi kereskedés kavargása és az élvezetek keresése.
http://books.google.de/
F. Nork: Rabbinische quellen und parallelen zu Neutestamentlichen schriftstellen (1839, Leipzig)
(S. 4)
(S. 5)
Mivel az Ószövetség beavatottjai 1999.08.11-re várták a betervezett messiásuknak, Immánuelnek az inkarnálódását, így értelemszerűen minden korábbi próbálkozás kimerítette számukra az álmessiás fogalmát:
http://mek.niif.hu/04000/04093/html/szocikk/10131.htm
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/0038.html
http://mek.niif.hu/04000/04093/pdf/a.pdf
Magyar Zsidó Lexikon (1929)
(30-31. old.) Ál-messiások, oly személyek, akik magukról azt tartják, hogy Izraelnek Istentől ki jelölt megváltói, akik az ígért messiási országot létrehozzák. Az idők folyamán igen sok Á. lepel fel, olyan korszakokban, amikor a népilélekben kedvező talajra talált a messiási hiedelem s ehhez képest nem egyszer éleseszű szédelgők és csalók mint A. kihasználták a vallásos nép hiszékenységét; más esetekben maguk az A. is áldozatai voltak saját és mások ámításainak
Valamennyi Á. megegyezett abban, hogy Izraelt visszavezeti országába. Némelyek ezt penitenciákkal, böjtöléssel és imádkozással meg csodatevésekkel akarták elérni, mások pedig karddal. Némelyek közülök vallási újításokat akartak, mások pedig valóságos felfordulást idéztek elő nem egy helyt. Minthogy a zsidó nép a messiást Dávid családjából, de Efráim s így József leszármazottjaitól is várta, ennélfogva az Á. rendszerint ezek egyikéből származtatták magukat.
A beavatottak nem nézték jó szemmel az idők folyamán, ha valaki megpróbálta kikalkulálni a betervezett messiás fellépésének az időpontját:
http://www.zsido.com/konyv/179/2275/Zsi ... torvenyei_
http://regi.zsido.com/zstsz05/06hetlevelezo_b.htm
Zsidó Tudományok Szabadegyeteme
A Messiás a középkori zsidó filozófia fényében
Továbbá, senki ne tegyen erőfeszítéseket, hogy meghatározzon egy bizonyos időpontot a Megváltó eljövetelére. Bölcseink is így tanítják [Talmud, Szánhedrin 97b.]: "Fulladjanak meg, kik az idők végét jósolják meg." Inkább mindenki várjon rá és higgyen ezen általános gondolatokban, mint azokat korábban elmagyaráztuk.
Ezután a rövid bevezető után rátérnék az egyes messianisztikus mozgalmak, illetve ezzel kapcsolatosan megjósolt dátumok kozmikus hátterének a tárgyalására.
Négy elkészült tanulmány Immánuellel, Menáchem Mendel Schneersonnal, Jacob Lejbowicz Frankkal és Sabbatáj Cví-vel kapcsolatosan:
Immánuel, az Ószövetség messiása
Messiás volt-e Menáchem Mendel Schneerson?
Jacob Lejbowicz Frank, aki messiásként lépett fel
Jézus és Sabbatáj Cví párhuzama
Sabbatáj Cví "messiási szellemének" a megtestesülése: Jacob Querido
A magyarázatok szerint Sabbatáj Cví i.sz. 1648-ban jelentette ki magáról, hogy ő a messiás. A Sohár ugyanerre az évre jelezte előre a megváltást, amit számmisztikai hókusz-pókusszal igyekeztek egyesek alátámasztani annak ellenére, hogy kifejezetten asztrológiai alapokon nyugvó elképzelés kellett legyen:
1648.11.30. 6:19 UT
Nap-Uránusz-Neptunusz konjunkció:8,8°/9,3°/12,4°Nyilas; -Hold-Szaturnusz-Plútó oppozíció:8,8°/12,9°/14,6°Iker; -Mars quadrat:5,8°Szűz (7,1°/8,8°)
(részleges-partiell holdfogyatkozás)
1649.02.27. 01:15 UT (5409 Adar 15. Susán-Purim)
Nap-Hold oppozíció:8,9°Halak/Szűz; -Mars konjunkció:6,7°Szűz; -Szaturnusz-Plútó quadrat:9,5°/13,5°Iker; -Uránusz-Neptunusz oppozíció:13,3°/14,9°Nyilas (6,6°/8,2°)
Ezeket a kozmikus kereszteket Jézus kínhalálakor realizálódott kozmikus kereszthez hasonlóan a Shem ha-Mephoras ("Isten 72 szelleme") kozmikus forrásait felépítő égitestek alkották, a szintén negatív hatásúnak számító Neptunusz és a Plútó planéták részvételével:
Jézus keresztre feszítése
25.04.01. 22:19 UT +2.00 Jeruzsálem, Vasárnap (3785.Nisan 14/15. - Peszách ünnepe!)
Nap-Mars-Szaturnusz konjunkció:9,8°/10,8°/4°Kos; -Hold oppozíció:9,8°Mérleg; -Uránusz quadrat:9,7°Rák; -Neptunusz-Plútó oppozíció:12,9°/9°Bak (6,8°)
(A korábbi időkben realizálódott Nap-Hold konjunkciók esetében az ábrákon a Hold elmarad a Naptól. Ez abból adódik, hogy a program forgalomba hozatala után a NASA egy "Delta T" tényező bekalkulálása miatt változtatott a Hold pozícióján.)
Sabbatáj Cví "messiási szellemének" a megtestesülése volt Jacob Querido (Sabbatáj Cví sógora), akinek a születési idejét a források 1650 környékére teszik:
http://books.google.de/books?id=XbHTiPC ... &q&f=false
Südost-Institut München: Lexikon zur Geschichte Südosteuropas (2004) ISBN 3825282708, 9783825282707
(S. 205) Die Mehrheit der Anhänger Shabbetai Sevis jedoch verblieben als shabbetaim (Anhänger des Sevi), sich selbst als ma´aminim (Gläubige) bezeichnend, Mitglieder der jüd. Hauptgemeinde. Unter der Leitung des Yakub Celebi (Jacob Querido) u. später des Osman Baba (Baruhia Russo), die sich als Verkörperung der messchianischen Seele Shabbetai Sevis betrachteten, was bei einem Teil der Gemeindenangehörigen auf Ablehnung stieß, zerbrach die Sekte der D. 1689 zunächst in zwei u. schließlich 1720 in drei Zweige, genannt 1, die Yakubiler (Ya´akoviyyim, meist Angehörige der mittleren u. unteren Gesellschaftsschicht), 2, die Karakaschlar (Konyosos, die Fraktion Osman Babas u. radikalste Gruppe, einem relig. Nihilismus zuneigend, mit ausgeprägter Missionstätigkeit u. a. in Ost- u. Mitteleuropa) u. 3, die Kapandschilar (auch als "die aus Izmir" sowie cavalleros "Aristokraten" bezeichnet., Traditionalisten).
http://de.wikipedia.org/wiki/Jakob_Querido
Jakob Querido (* ca. 1662 in Saloniki; † ca. 1695 in Alexandria) war Schwager Schabbtai Zvis, trat gleichfalls als Pseudomessias auf und nahm 1686 mit zahlreichen Anhängern den Islam an (Dönmeh).
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacob_Querido
Jacob Querido (‘the Beloved’, ca. 1650 – 1690, Alexandria, Egypt) was the successor of the self-proclaimed Jewish Messiah Sabbatai Zevi. Born in Thessaloniki, he was the son of Joseph the Philosopher and brother of Jochebed, Shabbatai Zevi's last wife. Jochebed (also called ‘Ā’ishah following her conversion to Islam) claimed that he was the reincarnation of her late spouse, so that he might succeed to the leadership of Sabbatai's followers.[1] He attracted a considerable following of his own, called Ya‘qōviyīm or Yakubiler.[1]
Querido converted to Islam taking his name as Yakup in 1687 and playing an important role in the Dönmeh. He led his disciples on a pilgrimage to Mecca. He died in Alexandria on his way back.
http://jewish_bio.enacademic.com/2508/Querido,_Jacob
Querido, Jacob (c. 1650-90) Greek religious leader. His sister became the last wife of Shabbetai Tzevi. After Shabbetai's death in 1676 she returned to Salonica and claimed that her brother was the recipient of her husband's soul. In 1683 there was a mass apostasy to Islam of a large group of Salonica families, who nevertheless continued to observe Shabbetaian and Jewish rites in secret. This group formed the nucleus of the Donmeh sect. Taking the Turkish name Abdullah Yacoub, Querido became the most important leader of these sectarians.
Sabbatáj Cví "messiási szellemének" a kozmikus forrása a fent bemutatott 1648.11.30-án illetve 1649.02.27-én realizálódott konstellációk valamelyike kellett legyen (a véleményem szerint az utóbbi). Ebből adódóan Jacob Querido születési konstellációja:
Jacob Querido születése:
1649.02.27. 01:15 UT (5409 Adar 15. Susán-Purim)
Nap-Hold oppozíció:8,9°Halak/Szűz; -Mars konjunkció:6,7°Szűz; -Szaturnusz-Plútó quadrat:9,5°/13,5°Iker; -Uránusz-Neptunusz oppozíció:13,3°/14,9°Nyilas (6,6°/8,2°)
Néhány idézet Jacob Querido-val kapcsolatosan:
http://mek.oszk.hu/04000/04093/html/0039.html
Magyar Zsidó Lexikon
(31. old.) Ál-messiások
Maga Sabbatai imponáló fellépésével tudta elérni addig példátlan sikereit, de azáltal, hogy 400 hívével áttért az iszlámra, árulójává lett a zsidóságnak. Az általa alapított szektát később dönmének nevezték s ennek a központja Szaloniki lett. Ezek fajilag többnyire megmaradtak zsidóknak s a modern török mozgalmaknak nem egy vezető államférfija került ki közülök. Sabbatai követői közt is léptek fel Á.-sok, így Jacob Querido és Miguel Cardoso (XVII. század). Szintén az ő hatása alatt igényelte a messiási szerepet magának az egyetlen magyarországi Á., Mordechai Móchiach Kismartonból, aki 1678 és 1683 közt tevékenykedett.Ő azt hirdette, hogy Sabbatai az igazi messiás volt s hogy áttérése csupán misztikus okokból történt s azonkívül, hogy nem halt meg, hanem vissza fog jönni, aminek előjelei a világszerte végbemenő zsidóüldözések. Móchiach igen sok követőre talált Magyarországon, Morva- és Csehországban s ezt látva, magát a Dávid törzséből való messiásnak deklarálta, mire az olasz zsidók felkérték, hogy jöjjön közéjük. Móchiach meg is jelent Itáliában s Reggio és Mantova zsidósága különösen nagy ünnepélyességgel fogadta, de az inkvizíciónál feljelentették, amire működése színterét Csehországba tette át, majd pedig Lengyelországba, innen visszasodródott Pozsonyba, hol 1729. meghalt.
http://books.google.de/books?id=m76QmMt ... &q&f=false
Sylva Harst: Brauchen wir einen Messias?: Messias-Erwartung und Endzeitsehnsucht vom alten Ägypten bis zum neuen Amerika (2009) ISBN 3643101910, 9783643101914
(S. 122) Da war als erster Jacob Querido oder Jacob Sebi (?-1690), der als eigentliche Gründer der Dönmeh-Sekte gilt. Er war der Bruder der vierten Frau von Sabbatai Zwi. Die Quintessenz seine Lehre war die These, dass die Erlösung der Welt nicht eher kommen könnte, bis die Welt ganz böse oder ganz gut sein würde. Ersteres war natürlich eher zu erreichen. Damit der Tag der Erlösung schneller kommen konnte, forderte er konsequenterweise zu einem zügellosen Leben auf. Querido hielt sich für die Reinkarnation des Sabbatai Zwi. Bis zu seinem Tod im Jahre 1690 leitete er die Dönmeh-Sekte.112 ((112- Encyklopedia of the Religion and Ethics, Bd. 16, S. 586))
http://en.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6nmeh
Dönmeh (Turkish: dönme) refers to a group of crypto-Jews in the Ottoman Empire and present-day Turkey who openly affiliated with Islam and secretly practiced a form of Judaism called Sabbateanism. The group originated during and soon after the era of Sabbatai Zevi, a 17th-century Jewish kabbalist who claimed to be the Messiah and was eventually forced by the Ottoman Sultan Mehmed IV to become a Muslim. After Zevi's conversion, a number of Jews followed him into Islam and became the Dönmeh. Since the 20th century, many Dönmeh have intermarried with other groups and most have assimilated into Turkish society. Although a few still consider themselves Jews, the Dönmeh are not officially recognized as such by Jewish authorities.[1]
There are several branches of Dönmehs. The first was the Ismirli, formed in İzmir, Turkey (Smyrna). The second were the Jakubi, founded by Jacob Querido (ca. 1650-1690), the nephew of Zevi's wife. Querido claimed to be Zevi's reincarnation and a messiah in his own right.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... 05294.html
Shabbetai's last wife, Jochebed (in Islam, ʿĀʾisha), was the daughter of Joseph Philosoph, one of the rabbis of Salonika, and she returned there from Albania after a brief sojourn in Adrianople. Later, she proclaimed her younger brother Jacob Philosoph, known traditionally as Jacob *Querido (i.e., "the beloved"), as the reincarnation of the soul of Shabbetai Ẓevi. So many different and contradictory traditions exist concerning the profound upheaval which affected the ma'aminim of Salonika around 1680 and afterward that, for the time being, it is impossible to say which is the most reliable. They all agree that there was considerable tension between the original Doenmeh community and the followers of Jacob Querido, among whom were several of the rabbis of Salonika. As a result of their propaganda, two to three hundred families, under the leadership of two rabbis, Solomon Florentin and Joseph Philosoph, and his son, underwent mass conversion to Islam. There are two contradictory accounts of this conversion. One dates it in the year 1683, and the other at the end of 1686. It is possible that there were two mass conversions, one after the other. Many mystical "revelations" were then experienced in Salonika, and several pamphlets were written reflecting the spiritual tendencies of the various groups. As time went on, most of the apostate families from other cities in Turkey migrated to Salonika and the sect was organized on a more institutional basis. During the 18th century the sect was joined by other Shabbatean groups, particularly from Poland. Jacob Querido demonstrated his outward allegiance to Islam by making the pilgrimage to Mecca with several of his followers – a course of action which the original Doenmeh community opposed. He died on his return from this journey in 1690 or 1695, probably in Alexandria.
http://www.jewishencyclopedia.com/artic ... rido-jacob
QUERIDO, JACOB (called also Jacob Ẓebi):
Successor of Shabbethai Ẓebi; born at Salonica; died at Alexandria in 1690. He was a son of Joseph "the Philosopher" and a brother-in-law of Shabbethai Ẓebi. His sister, Shabbethai's widow, is said to have alleged, in order that Jacob might succeed to the leadership of the sect, that he was her son by Shabbethai. Assisted by Solomon Florentin, a learned Talmudist who had joined them, he gained a large following, and embraced Mohammedanism about 1687. He then made a pilgrimage to Mecca with many of his disciples, and died on his return to Alexandria. He was succeeded by his son Berechiah. Querido was regarded as the real founder of the apostate sect of Salonica which formally renounced Judaism and took the name of Dönmeh (Dölmeh).
Another Jacob Querido, a contemporary of the preceding, was ḥakam at Middelburg, Holland, where he died at an early age. A third Jacob Querido, also living at this time, was rabbi at Smyrna and a son-in-law of Joseph b. Elijah Ḥazzan, who in his "'En Yosef" mentions Querido's commentary on the Bible.
http://jewishencyclopedia.com/articles/ ... o-messiahs
PSEUDO-MESSIAHS:
Shabbethaian Pseudo-Messiahs.
After his death Shabbethai was followed by a line of Messiahs. Jacob Querido, son of Joseph Filosof, and brother of the fourth wife of Shabbethai, became the head of the Shabbethaians in Salonica, being regarded by them as the incarnation of Shabbethai. He pretended to be Shabbethai's son and adopted the name Jacob Ẓebi. With 400 followers he went over to Islam about 1687, forming a sect called the Dönmeh. He himself even made a pilgrimage to Mecca, (c. 1690). After his death his son Berechiah or Berokia succeeded him (c. 1695-1740), and was similarly regarded as Messiah and successor of Shabbethai Ẓebi.
http://books.google.de/books?id=uhMob4o ... &q&f=false
Howar Lupovitch: Jews and Judaism in world History (2009) ISBN 0415462045, 9780415462044
(131.) After 1680, the Donmeh began to fragment into subsects. In 1680, Sabbetai Zvi´s second wife, Jochebed, also known as Aisha, proclaimed her younger brother Jacob Querido to be the reincarnation of Shabbetai Zwi. This prompted a disagreement between the original Donmeh community and followers of Querido. Initially, this disagreement worked to the benefit of the Donmeh. The propaganda competition that ensued wound up by attracting many new followers and conversion of Jews to Islam, including a growing number of adherents from Poland. When Jacob Querido died around 1695, the Donmeh split into two groups: the original community became known as Izmirim, the followers of Jacob Querido as Ya´akoviim.
http://books.google.de/books?id=eLjw69L ... &q&f=false
Frederick E. Greenspahn: Jewish Mysticism and Kabbalah: New Insights and Scholarship (2011) ISBN 0814732887, 9780814732885
(S. 132-133) The frist of these was the Dönme, a group of followers, mainly in Adrianople and Salonika, who chose to follow Shabbatai into Islam. The Dönme created their own hybrid Sabbatean-Muslm identity which has lasted until today, thougt the Dönme communities are no longer truly coherent. These groups sought out leaders from among Shabbatai´s closest followers and relatives, particularly his brother-in-law, Jacob Philosoph (know as Querido), whom many believed to be a reincarnation of Shabbatai.
http://books.google.de/books?id=Mh6TdSl ... &q&f=false
Abraham Miguel Cardozo, David Joel Halperin: Abraham Miguel Cardozo: Selected Writings (2001) ISBN 0809140233, 9780809140237
(87.) There was his colleague Joseph´s son, Jacob Fillosoff, who to become better known as Jacob Querido (Jacob the Beloved). There was Querido´s sister, Esther Zevi.16
Strange stories were later told about Esther and how she had managed at one stroke to make herself, it was said, for three days and three nights with her fifteen-year-old brother. When she emerged, she told how her brother had come to her, then, and they had made love, and she had become pregnant with Querido and had borne him anew and had nursed him and raised him till he had grown to be fifteen years old again. Querido had died, in other words, and after three days had been resurrected. He was now the son of Sabbatai Zevi. He was now Messiah ben Joseph.
Vision followed. Filosoff and Florentin saw them. So did others in Salonica. Mysterious beings of light - demons or rebel angels, Cardozo was sure - manifested themselves. The theophany at Mount Sinai, the divine chariot of the prophet Ezekiel - all were seen anew. A new Messianic movument, with Querido at its center, was born. Before many months had passed, the four leaders of the new movement had all converted to Islam, and their followers, who by now numbered in the hundreds, "took the turban" after them.
(88.) For Florentin and Filosoff, Cardozo felt a kind of baffled pity. How was it possibile, he wondered, for two scholars so distinguished to have fallen into Satan´s trap? (He was later to imagine that they repented on their deathbeds.) For Querido - "the vile and damnable Querido" he calls him18 - Cardozo felt mostly rage and loathing. He hated the boy, perhaps because he knew that Querido had become not only an apostate but also a persecutor who had driven rabbis faithful to Judaism into exile in Italy.19 If Cardozo had also heard the rumors about Querido´s habit of sleeping with his followers´wives, the information can hardly have sweetened his feelings for the new young Messiah.
There was perhaps a deeper and more painful grudge, too. Cardozo had once himself had the chance to become Esther Zevi´s Messianic consort. Once he had the been invited to climb, as it were, into Sabbatai Zevi´s nuptial bed. He had hesitated then, and it was all lost. Now this pup - this adolescent Messiah ben Joseph! - was in the place where the real Messiah ben Joseph ought to have been. (For who knew what Esther Zevi had done with him in that room, three days and three nights, hidder from everly eye but God´s?)20
Perhaps worst of all, Querido, and not Cardozo, had become the adoptive son of Sabbatai Zevi.
Kidolgozása folyamatban van!